معماری دانلود

معماری,دانلود معماری,دانلود پلان,پروژه معماری,پایان نامه معماری,اطلاعات معماری,دانلود آبجکت,آموزش تری دی مکس

معماری دانلود

معماری,دانلود معماری,دانلود پلان,پروژه معماری,پایان نامه معماری,اطلاعات معماری,دانلود آبجکت,آموزش تری دی مکس

مقاله خانه مسکونی بخش دوم


مقاله خانه مسکونی بخش دوم

موضوع اسکان بشر با توجه به رشد روز افزون جمعیت و به تبع آن تقاضای مسکن، ذهن تمامی دست اندرکاران را به خود مشغول ساخته است.

جوانی جمعیت کشورهای در حال توسعه از جمله ایران و تشکیل خانواده های جدید به این نیاز فزاینده دامن زده است آمارهای نشان می دهد که تراکم فوق العاده ای در این خصوص در سال های 1389 تا 1394 وجود خواهد داشت که منجر به ارائه راه حل های مختلفی برای این معضل گردید و پس از بررسی ها و برنامه ریزی های فشرده، متولیان امر راه حل را در حذف قیمت زمین از بهای تمام شده ساختمان یافتند. 

حتما ببینید: معماری

 

در این راستا سازمان مسکن و شهرسازی استان ها اقدام به تهیه طرح جامع مسکن استان به تفکیک شهرستان های مختلف کرده و ضمن تعیین مقدار نیاز مسکن به شناسایی معرفی اراضی دولتی برای این امر، مطابق همین دستورالعمل در کلان شهرها اولویت تامین مسکن مهر در شهرهای جدید پیش بینی شده است و لذا نیاز مسکن مهر کلان شهرها متناسب با ظرفیت کالبدی موجود یا قابل توسعه شهرهای جدید، بین این شهرها توزیع میشود و زمین های موضوع اجاره بلند مدت 99 ساله به متقاضیان واگذار تا نسبت به احداث واحد مسکونی اقدام کنند مثل فولاد شهر، پرند، گلبهار، سهند و...

طرح مسکن مهر به عنوان یکی از برنامه های طرح جامع مسکن در قالب همکاری وزارت مسکن و شهرسازی، وزارت تعاون، انبوه سازان و تعاونی های مردمی مسکن مراحل خود را طی می کند.

اما این طرح به دلیل مکان یابی غلط که داشته است و به دلیل فاصله زمانی و مکانی آن از شهر و مکانهای دسترسی تنها به مکان هایی برای استراحت افراد و خانواده ها تبدیل شده است و به صورت خوابگاه درآمده است.

اما به مکانی برای اسکان افراد کم در آمد تبدیل شده است.

نتیجه گیری :

در ساخت مسکونی در طرح مهر باید به گونه ای باشد که وقتی مردم با آن روبرو می شوند برای هویت نسبت به محله، ناحیه و منطقه برایشان خوانا باشد. برنامه ریزی از بالا به پائین باعث می شود عامه مردم نسبت به برنامه ریزی بی تفاوت شوند و متاسفانه به کمیت بر این مکان ها بیشتر از کیفیت توجه می شود.

کلمات کلیدی : طرح مسکن، شناخت بررسی وضع موجود، فرهنگ سازی، اقلیم، توپوگرافی، تجهیزات و تاسیسات، دسترسی مکانی

منابع :

1      - آشوری، علی و دیگران(1388)، پنج پیشنهاد برای مسکن مهر در ماهنامه « هنر، محیط، منظر،شهر، معماری» شماره دوم.

2- دستورالعمل اجرایی آیین نامه بند«د» تبصره ... ماندن بودجه سال 1386 کل کشور، سازمان بودجه کل کشور

3- سرانبوهی، بهروز (1382) انتخاب روش ساخت برای تولید انبوه مسکن و بلندمرتبه سازی»، فصلنامه انبوه سازان مسکن، شماره 9 و 10.

4- طراحی مسکن امروزی و اصول معماری، آبادی 23.

5- فروزانی، محمد منصور، شکل گیری معماری، نظر فضا.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.